Monday 9 May 2011

Cuaca panas di Malaysia


Dua tiga hari ni cuaca makin panas..jadi mcm2 ada cerita kuar.. ada aircond terbakarlah, ada rumah terbakar sampai 12 buah sekaligus...dan ramai jugaklah yg sakit2 ms cuaca panas ni.. mcm kena demamlah, ruam2 bdn, sakit tekak, n sakit2 yg berkaitan dengan panas.. suma ni adalah ujian dari Allah. kita sebagai hambanya kena banyakkan bersabar.. kerana percayalah setiap penyakit ada ubatnya... di sini ada beberapa tips yg boleh dipraktikkan semasa cuaca panas ni... jom ikuti tips ini :


Pertama, mesti banyakkan minum air putih.. klu bleh minum sejam skali..sy amalkan minum air putih sejam
skali.. sbb kndungan air dlm bdn akn berkurgan jika bdn kita panas.kdg2 kita rs mcm x dahaga pun, jadi kita pun kurg minum air. ini adalah sala, sbb  memang bdn kita lambat bagi tau yg bdn kita kekurangan air. Jadi, dgn minum sejam sekali wlpun sikit, akan dpt memastikan bdn kita sentiasa segar wlpun dlm cuaca panas...

Tips yg kedua hendaklah kita  rajin2 ambil wuduk.. ambillah wuduk bukan hanya bila nak solat 5 wktu saje.. tapi boleh untuk sepanjang masa.. tmbah2 pd musim panas ni.. ambil wuduk yg betul dpt membaiki kesihatan jadi bertambah baik n jgn xtau dpt jd muka berseri2 selalu serta awek muda.. xkiralah lelaki atau pempuan.. yg penting, disamping 2 i'allah kita sama2 dpt pahala..

Ada lg tips yg boleh diamalkan.. klu terasa panas sgt2 kita kena lah duduk sekejap n berselawat lah kepada nabi hingga suhu bdn jd ok balik.. pas 2 apa lagi... mandi lah supaya badan kita segar semula..

semoga cuaca panas di Malaysia akan menurun semula dengan berkat kesabaran kita n dengan bykan berdoa ..amalkan lah tips2 ini untuk mendapat kesihatan yg baik. Mencegah lebih baik drpd mengubat..selamat beramal.

1 comment:

  1. dalam keadaan macam ni, jaga kesihatan anda.. tambah2 sekarang jerebu sedang melanda..mcm2 penyakit ada..

    ReplyDelete