Monday 2 May 2011

Aturan pemakanan.

Seronokkan bila tengok orang disamping kita sihat.. badan kita  sihat...ha... tentu ada rahsia bila badan jadi sihat selalu.. sebenarnya, nak jadi sihat senangje... dan dalam masa yg sama suma orang boleh uat benda ni.. caranya , kita kenalah mengatur pemakanan kita dengan betul dan terbaik... ape yang saya telah lakukan ni sy akan kongsikan bersama.



1. sarapan- wktu sarapan hendaklah makan makanan yang berkalori tinggi. kabohidrat kena lebihkan, sebab   wkt pg kita perlu makan makanan yang membekalkan tenaga.Bila kita makan makanan yang membekalkan tenaga, kita boleh melakukan pekerjaan dengan sempurna n akan sentiasa rasa kenyang..

2.- makan tengah hari - hidangan makanan pd wktu ni perlulah dikurangkan kuantitinya.. tp... anda perlulah imbangkan ia dengan makan lebih buah-buahan n sayur-sayuran..

3.- makan malam - makan malam x bolehlah ditinggalkan.. sebab makan malam ni penting sangat.. nnt saya akan ceritakan kepentingan makan malam.. namun begitu, kuantiti makanan yg dimakan perlulah dikurangkan..

1 comment:

  1. tq atas maklumat yg sgt berguna,tak sabar rasanya nak tunggu sambg post ni.Ok dah follow

    http://orderbookonline.blogspot.com/2011/05/mengumpat-harus.html

    ReplyDelete