Wednesday, 29 June 2011

Peristiwa Israk dan mikraj

0 comments
Reactions: 
Peristiwa Isra dan Mi'raj Nabi Muhammad s.a.w. terjadi pada 27 Rejab tahun ke-12 dari masa kenabian beliau, merupakan peristiwa penting yang selalu dirayakan setiap tahun oleh seluruh umat Islam. Tarikh ini bersamaan 662 M iaitu ketika Nabi berumur 52 tahun, setahun sebelum Hijrah dari Mekah ke Madinah.

Tahun ini juga dikenali sebagai Tahun Dukacita kerana bapa saudaranya Abu Talib bin Abdul Mutalib dan isterinya Siti Khadijah binti Khuwailid meninggal dunia. Nabi dan anak angkatnya Zaid bin Harisah diusir dan dibaling batu oleh penduduk Taif sehingga berdarah .Peristiwa israk mikraj ini tercatat dalam surah al Isra ayat 1 (Al Quran:17:1). Surah al Najm ayat 60 juga menceritakan peristiwa ini .(al Quran:53:13-18)

Ayam Panggang Bersos Lada Hitam

2 comments
Reactions: 
Salam kepada pembaca2 blog ini...

Hari ni sy nak kongsikan satu lg resepi untuk menu tgh hari ni.. teringin pulak hr ni nak makan ayam panggang buatan sendiri.. selalu 2 nak makan aym panggang beli je..  haha,, mcm la pandai sgt masak.. tp apa salahnya mencuba.. Betul x?

sy panggang ayam atas kuali .. hehe... mula2 ambil 3 ketul ayam peha, kepak n isi.. Peh 2 perapkan ayam tadi bersama  sikit lada hitam & garam selama 10 minit. kemudian panggangkan dia di atas api di dalam kuali dengan minyak yg sikit je.. dah siap ayam panggang..

Thursday, 23 June 2011

Kawal Berat badan anda...

0 comments
Reactions: 
Salam kepada pembaca2 blog nie..

Hari ni sy nak kongsikan mengenai cara mengatasi kegemukan. Apa yg anda terfikir bila badan  individu 2 besar sikit? mesti kita akan cakap org tersebut kuat makan nasik bukan? ha,.. salah 2... sebab... nasi ni pnting tau.. penting u kesihatan badan u jd sentiasa sihat dan bertenaga.. jadi nasi bukanlah puncanya..

Jadi ape puncanya & nape org salahkan nasi.. uuu sian nasi.. Sebenarnya, makan nasi  ni elok tau, yg salah sbb mkn secara x terkawal.. ha 2 lah puncanya.. klu kita tinggalkan nasi.. entah2 sakit yg dapat.. mana x nya, kita msti ambil makann yg x berkhasiat, sprt makann segera dan sebagainya..

Tuesday, 17 May 2011

Resepi Kek Warna Warni

0 comments
Reactions: 
assalamualaikum kepada pembaca2 blog ni...


Hari ni sy nak kongsi satu resepi... resepi ni sy suka uat bila hari ry n bila rasa2 nak buat... hari ni sy nak bg tau resepi buat kek warna warni yg sy suka... sy bukan pandai sgt buat kek. Tp nak makan 2  bolehla ckit2...

Senang ja buat kek ni..jom ikuti cara uat dia,,,

Saturday, 14 May 2011

Selamat Hari Guru.

0 comments
Reactions: 

Isnin ni kita akan sambut hari guru. "Guru Penjana Tranformasi Pendidikan Negara", itulah tema sambutan guru pada tahun ni,tahun 2011. Berkata mengenai guru, x semestinya guru itu di sekolah sahaja. Ibu bapa juga adalah guru kita, iaitu guru kita di rumah. Membantu kita belajar, memberi dorongan dan sebagainya.. Selamat hari guru jugak buat ibu bapa kita...

Tuesday, 10 May 2011

Gangguan bekalan air.

1 comments
Reactions: 
Air oh air... bila xde air barulah rasa pentingnya air pada kehidupan harian kita.. nak memasak, mandi, n mcm2 lg lah.. semuanya jd susah bila x de air.. tambah2 klu x tau yg gangguan air terputus .. persediaan untuk menyimpan air pun x sempat nak uat.. dah jadi mcm ni barulah rasa insaf.. jd.. ape pengajaran yg dpt dilihat di sini...

Sebagai penduduk di kawasan yg berlaku gangguan bekalan air ni... sepatutnya pihak yg bertanggungjawab  perlulah memberitahu melalui notis mengenai gangguan bekalan air. Supaya persediaan awal dapat dibuat.

kita juga sebagai pengguna air perlulah sentiasa beringat tentang kepentingan penggunaan air ni.. caranya dengan sentiasa menyimpan air untuk bekalan apabila terdapat gangguan air pada masa akan dtg..

Monday, 9 May 2011

Cuaca panas di Malaysia

1 comments
Reactions: 

Dua tiga hari ni cuaca makin panas..jadi mcm2 ada cerita kuar.. ada aircond terbakarlah, ada rumah terbakar sampai 12 buah sekaligus...dan ramai jugaklah yg sakit2 ms cuaca panas ni.. mcm kena demamlah, ruam2 bdn, sakit tekak, n sakit2 yg berkaitan dengan panas.. suma ni adalah ujian dari Allah. kita sebagai hambanya kena banyakkan bersabar.. kerana percayalah setiap penyakit ada ubatnya... di sini ada beberapa tips yg boleh dipraktikkan semasa cuaca panas ni... jom ikuti tips ini :


Pertama, mesti banyakkan minum air putih.. klu bleh minum sejam skali..sy amalkan minum air putih sejam